søndag 30. november 2008

Refleksjonslogg nr. 2 på modul 3

REFLEKSJONSLOGG 2 MODUL 3

Student: Roy Korslien

WIKISPACES OG ØYHOPPING BRUKT I ET UNDERVISNINGSOPPLEGG FOR Å UTVIKLE EFFEKTIVE LESERE PÅ 5. TRINN

Hypotese:
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i følgende hypotese om hvordan man skal kunne skape den effektive leser:


Den effektive leser behøver ikke stoppe opp, bare i enkelttilfeller

Den effektive leser bearbeider tekster og bruker dem til forskjellige formål

Den effektive leser er en leser som er aktiv og opererer med dynamisk meningsdannelse

Den effektive leser blir i stand til å stille nye spørsmål, ikke bare overgitt en statisk forståelse

Den effektive leser opplever at teksten gir menneskelige erfaringer, blir konfrontert med nye tankeganger, får hjelp til å formulere nye erfaringer

Denne hypotesen er basert på notater og kopier av presentasjoner fra forelesning modul 1 (1. og 2. trinn) (Kverndokken, upublisert), men som likevel kan gjøres gjeldende også for mellomtrinnet.

Beskrivelse av valgt strategi for denne undervisningssekvensen:
For å kunne gjennomføre et undervisningsopplegg som bygger opp under den beskrevne hypotesen, tenker jeg at dette opplegget har en varighet på 3 – 4 uker der opplegget benyttes i en økt (3 – 4 undervisningstimer) 2 ganger pr. uke.

Denne undervisningen tar utgangspunkt i undervisningsopplegget ”ØYHOPPING” i kombinasjon med bruk WIKISPACES.

”Øyhopping – lesestrategier og leseglede” er et undervisningsopplegg utviklet av Anne Carlsen og Tina Sejling. Deres opplegg går i korthet ut på at en gruppe elever leser den samme skjønnlitterære boka, deltar i litterære samtaler, tilegner seg lesestrategier samtidig som de ”reiser fra øy til øy” og løser oppgaver. Dette undervisningsopplegg som er laget for å passe til 3. – 7. trinn. For nærmere informasjon om ”Øyhopping” vises det til nettstedet: http://www.sejling-carlsen.dk/

Undervisningen vil starte med en felles høylesning fra en barnebok som fanger interessen til elever på 5. trinn (undervisningen er ikke avhengig av en bestemt bok) av en passe mengde tekst (mengden må tilpasses den gruppen av elever er tilstede). Deretter har elevene i lekse å lese den samme teksten hjemme. Læreren gjør teksten klar for elevene på WIKISPACES.

Første øy kan da være at elevene benytter WIKISAPCES for å markere hvilke ord og uttrykk i teksten som de ikke har helt har forstått meningen med. De skal deretter arbeide i grupper med å finne forklaringer på disse tingene, gjerne med hjelp læreren som en aktiv partner i dette arbeidet.

Neste øy kan være å skrive en fortsettelse av denne boka på egenhånd (dette forutsetter at den valgte boka ikke er kjent for elevene på forhånd). I dette arbeidet er det å arbeide med gode beskrivelser og det å gjøre teksten levende viktig.

Neste øy kan være å lage spørsmål som dekker hele historien som de andre elevene skal finne svar på. Dette kan være både en- og flerfingerspørsmål og spørsmål som det ikke finnes direkte svar på i teksten. Avslutningen kan være en øy der elevene skal vurdere hverandres tekster.

Hvorfor valgte jeg WIKISPACES som digitalt verktøy i dette opplegget:
Kunnskapsløftet sier bl.a. om det å kunne bruke digitale verktøy i norsk er nødvendig for å kunne mestre nye tekstformer og uttrykk og at dette åpner for nye læringsarenaer og gir nye muligheter i lese- og skriveopplæringen (http://www.udir.no/)

I denne sammenheng mener jeg at bruk av WIKISPACES er et verktøy som gir mange gode muligheter for å utvikle leseforståelsen hos elever på 5. trinn. Dette fordi at det ligger mange muligheter i dette verktøyet der elevene kan arbeide med forståelse sett i forhold til hypotesen jeg valgte å ta utgangspunkt i. For eksempel bearbeiding av tekster til forskjellige formål og arbeid med dynamisk meningsdannelse, da dette verktøyet bl.a. inneholder muligheter for å legge inn hyperlenker (dvs. koble seg videre fra teksten til forklaringer, utvidelse av teksten, arbeid med setningsoppbygning osv.) samtidig vil også de fleste elevene på dette alderstrinnet være kjent med hvordan hyperlenker virker fra andre digitale verktøy.

Mitt subjektive synspunkt på arbeidsmåten:
”I læreplanen er det også et krav til skolene om å arbeide med sammensatte eller multimodale tekster – det blir nødvendig å forholde seg til og ta i bruk digitalt produserte og formidle sammensatte uttrykk og tekster” (Høiland mfl. 2007:87)”. Sett i denne sammenhengen mener jeg at bruk av WIKISPACES i kombinasjon med ØYHOPPING er en god måte å arbeide med digitale verktøy og tekstskaping på. Dette gir også elevene trening i å bli konfrontert med nye tankeganger og formulere nye erfaringer.

Det er også min forståelse at det er enkelt å tilpasse undervisningen til den enkelte elev ved bruk av WIKISPACES og ØYHOPPING (som også kan inneholde arbeid med andre deler av språklig bevissthet). Tilpasset opplæring er viktig både sett ut fra kravene i læreplanen (K-06) og med hensyn til behovet hvert enkelt barn har, samtidig som det også gir store muligheter for relesing av hele eller deler av teksten (se hypotesens første del – ”Den effektive leser behøver ikke stoppe opp, bare i enkelttilfeller”)

Litteratur:
Høiland, Terje og Wølner, Tor-Arne (2007): Fra digital ferdighet til kompetanse
Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS
Kverndokken, Kåre (26.11.2008). Forelesning, upublisert
Internet:
30/11-08: http://www.udir.no/ 30/11-08: http://www.sejling-carlsen.dk/

1 kommentar:

Tor Arne sa...

Å starte med hypoteser som utgangspunkt for en drøfting er alltid et godt grep. Dermed setter du også en disposisjon og avklaring i forhold til hva du vil diskutere. Det er forresten interessante hypoteser, så det blir interessant å lese vider. Da med blikk for hva du mener arbeidet kan føre til, i forhold til det du setter som drøftingsgrunnlag. Og…………du går så over i å beskrive strategier for hva du vil. Du er konkret, og det kan jeg like. På den måten du presenterer det innledende arbeidet er etter min mening gjennomført bra. Dessuten fikk jeg jo vite mer om hva Øyhopping er via lenken du har lagt ut. Du viser også at Wikispaces som arbeidsverktøy kan brukes til mye. Det at det kan markeres ord, og at fortellinger som dette også kan skrives gir både meg og sikkert andre nye muligheter i forhold til hva Wikier kan brukes til. Ellers gjør du en grei begrunnelse for valg av verktøy, og jeg har vel også allerede kommentert ditt valg av Wikispaces som verktøy.

Til slutt har du din subjektive lærervurdering, som er helt OK. Kommer du så til å gjøre dette arbeidet med elever? Hvordan tror du elever ville ta i mot arbeidsprogrammet ditt?

Måten du disponerer besvarelsen er god, og den er godkjent. Har ikke noe å utsette på den, men skulle gjerne hatt eksempler på en slik arbeidsmåte: Kanskje en annen gang?