lørdag 29. november 2008

REFLEKSJONSLOGG 1 MODUL 3

Student: Roy Korslien

AUDACITY OG PHOTOSTORY I LESE- OG SKRIVE OPPLÆRING/TRENING FOR 1. TRINN

Min bakgrunn:
Til daglig arbeider jeg som SFO leder og teamleder for lærerne på 1. og 2. trinn. For meg så betyr det at det undervisningsopplegget som her beskrives er tilpasset det faktum at jeg ikke har klassen til vanlig og dermed var avhengig av å legge denne undervisningen inn som et tillegg til den ordinære undervisningen, dermed ble tiden til rådighet noe begrenset.

Undervisningen beskrevet i denne loggen er gjennomført med elever på 1. trinn i oktober/november dvs. at elevene har vært på skolen i 2 -3 måneder.

Photostory presentasjon av gjenfortellingen fra denne undervisningsøkten ligger til slutt i denne refleksjonsloggen.

Hvorfor valgte jeg GJENFORTELLING som strategi for denne undervisningssekvensen:
På modul 1 og 2 har jeg skrevet logg om bildebok og høytlesning (”Myggsprayen” av Bjørn F. Rørvik) og en fagbok for barn som handlet om å skrive historier. I tillegg så har vi vært gjennom forelesninger på disse modulene som handlet om gjenfortelling som en strategi i lese- og skriveopplæring både på barne- og mellomtrinnet. Jeg ønsket derfor å bygge videre på det arbeidet som var gjort i den forbindelse og valgte derfor å utvide dette til også å gjelde arbeid med digitale medier.

Hvorfor valgte jeg AUDACITY og PHOTOSTORY som verktøy:
Kunnskapsløftet sier bl.a. følgende om den grunnleggende ferdighet ”å kunne bruke digitale verktøy” i norsk: ”Bruk av digitale verktøy kan støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner” (http://www.udir.no/ )

Jeg vurderer AUDACITY som et godt egnet program for å utvikle elevene sine kommunikasjonsferdigheter i norsk. Dette fordi programmet på en enkel måte gjør det mulig å gjøre et digitalt lydopptak som også gir muligheter for redigering etterpå. Selv tidlig på 1. trinn vil elevene enkelt kunne eksperimentere med dette verktøyet på egenhånd. På første forelesning til modul 3 ble det sagt i forbindelse med ordbilder og ordforråd ”det er bra for leseopplæringen at det blir brukt lydopptak” (Wølner, upublisert). Gjentatt bruk av lydopptak vil raskt være med på å utvikle elevens vurdering av egen leseteknikk og stemmebruk.

PHOTOSTORY ble valgt som et presentasjonsverktøy fordi det er program der man på en enkel måte kan presentere arbeidet som ”en enkel film”. Programmet gjør det enkelt å sette sammen lyd, bilde (der du også kan legge inn enkle bevegelser på bildene) og musikk til en god presentasjon.

Hvordan ble arbeidet gjennomført – metodikk og elevens arbeidsmåte:
Arbeidet med å skape gjenfortellingen av ”MYGGSPRAYEN” tok utgangspunkt i det grunnlaget som ble lagt i høylesning av denne bildeboken 3 uker tidligere. Her ble boka lest høyt en gang for elevene samtidig som bildene ble vist på elektronisk tavle (noe som også ga muligheter for en del etterarbeid på tavla med teksten) slik at elevene fikk se bildene samtidig som lesingen ble foretatt. Dette er konsekvens av bildebokteorien: ”Konsekvensen av bildebokteorien og ikonotekstbegrepet er at lesaren må kunne sjå og høyre samstundes, og få oppleve sidevendinga (Mjør mfl. 2007:133)”.

I arbeidet med gjenfortellingen ble elevene presentert for boka en gang til som lydbok. Etterpå fikk anledning til leke seg litt med AUDACITY slik at elevene ble kjent med programmet og litt trygge på det å høre sin egen stemme på lydopptak. Deretter fikk elevene utdelt en side hver som de skulle ha med seg hjem som hjemmelekse og som de foresatte skulle lese sammen med sitt barn. Dette for at barnet skulle være i stand til å gjenfortelle innholdet på sin side, på sin egen måte, bare ved å se på bildene. De fikk ca. en halv uke på dette arbeidet.

Lydopptaket ble deretter gjort mens elevene da fikk anledning til se på tegningene tilhørende sin side. Alle elvene fikk anledning til å høre gjennom sitt opptak og evt. lese inn på nytt. Elevene fikk også i oppdrag å lage sin egen illustrasjon av handlingen på den siden de hadde i oppdrag å gjenfortelle.

Arbeidet med redigering av lydopptak og lage PHOTOSTOTY presentasjonen ble gjort av meg. Hovedgrunnen til at elevene ikke ble trukket inn dette var tiden som var til rådighet. Men som et prosjektarbeid med digitale hjelpemidler mener jeg at elevene tidlig på 1. trinn kunne vært delaktige i den prosessen.

Hvorfor ble GJENFORTELLING valgt som strategi for denne undervisningssekvensen i digitale verktøy:
Det hevdes at ”det også er viktig for eleven å kunne velge strategi når det for eksempel skal arbeides med ”lære for å lese” gjennom høylesning enten det er i norsk eller fremmedspråk (Høiland m.fl 2007:89) og at ”en mer forseggjort løsning enn å transkribere teksten er å dramatisere den, på lignende måte som når man filmatiserer litteratur” (Otnes m.fl. 2007:198).

Jeg valgte gjenfortelling fordi jeg mener det viktig for elevene i både begynneropplæringen å kunne se sammenhengen mellom skriftlig og muntlig tekst, der man da via høytlesning både i klasserommet og hjemme bearbeider teksten på forskjellige måter. Det at elevene etter å ha blitt kjent med teksten skal gjenfortelle sin lille bit som en del av en helhet, gir elevene mulighet til å kunne oppleve at de er en del av helheten, noe som gir tilhørighet Selv om lydopptak og bruk av photostory er en enkel form for dramatisering, gir det i alle fall elevene en ide om hvordan de selv på påvirke en tekst ved hjelp som egen stemme og sine egne illustrasjoner.

Mitt subjektive synspunkt på arbeidsmåten:
I utgangspunktet forventet jeg at dette ville bli et vanskelig prosjekt å gjennomføre så tidlig på første trinn med en bildebok som var så omfattende som ”Myggsprayen” var og med den tiden som var tilgjengelig.

Men jeg opplevde at dette for det første var en bok som fanget interessen til barna og at de likte ideen med å bruke lydopptak og lage en film av arbeidet deres. Elevene syntes dette var spennende fordi denne arbeidsmåten innebar å bruke digitale hjelpemidler som de ellers ikke var kjent med og at det i tilegg var veldig spennende å høre sin egen stemme og se sine egne arbeider i en film til slutt. Etter at filmen ble vist for elevene første gang var det samstemt reaksjon fra barna ”Kan vi se den en gang til nå med en gang?”
Denne arbeidsmåten involverte også foreldrene på en aktiv måte, der de på en måte ”ble tvunget” til en aktiv deltakelse for at deres barn skulle bli i stand til å gjenfortelle historien. Det har kommet positive tilbakemeldinger fra foresatte om at dette var noe barna deres likte godt – de kunne også fortelle hjemme hva de hadde gjort på skolen den dagen (og det er det ikke alle som husker).

Jeg opplevde også at å arbeide med tekst på denne måten fungerer godt som et ledd i tilpasset opplæring. Både fordi at en av de antatt svakeste elevene var den som utførte dette best og fordi at det er mulig læreren å tilpasse både mengde og hvordan gjenfortellingen skal skje til hver enkelt elev på en enkel måte (selv om jeg ikke kjente elevenes styrker og svakheter før gjenfortellingen opplevde at det enkelt å tilpasse arbeidsmåten til hver enkelt elev slik at alle fikk et godt sluttresultat som de kunne være stolte av). Denne måten å arbeide på kan absolutt anbefales og etter hvert kan også elevenes egen delaktighet i bruken av de digitale hjelpemidlene utvides.

Litteratur:
Høiland, Terje og Wølner, Tor-Arne (2007): Fra digital ferdighet til kompetanse
Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS
Mjør, Ingeborg m.fl. (2007): Barnelitteratur – sjangrar og tekstypar Oslo: J.W. Cappelens Forlag A.S.
Otnes, Hildegunn og Schwebs, Ture (2007): Tekst.no – Strukturer og sjangrer i digitale medier Oslo: J.W. Cappelens Forlag A.S.
Wølner, Tor-Arne (18.9.2008). Forelesning, upuplisert
Internet:
23/11-08: http://www.udir.no./


2 kommentarer:

Tor Arne sa...

I USA har de kastet datamaskinene ut av klasserommene, men da lurer jeg litt på hva de brukte dem til der borte. Når jeg leser din tekst så er det jo bare en ting å si, og det er å ta datamaskinene inn i klasserommene og ut av datarom. Jeg synes du eksemplifiserer en god bruk av digitale verktøy i undervisning, og viser samtidig at dette er lite vanskelig. Det vanskeligste kan muligens være å organisere elevene, dersom de skal gjøre alt det digitale arbeidet selv.

Du bruker gjenfortelling og bildebok i undervisningen, og gir samtidig et nytt eksempel på kreativ bruk av digitale medier inn i undervisningen. Det virker på meg som om det er en gjennomtenkt gjennomføring i klasserommet, og du bruker samtidig teori for å bygge opp under noe av det du gjør. Det er bra, men jeg har et lite spørsmål i forhold til det du sier: Dette er konsekvens av bildebokteorien: ”Konsekvensen av bildebokteorien og ikonotekstbegrepet er at lesaren må kunne sjå og høyre samstundes, og få oppleve sidevendinga (Mjør mfl. 2007:133)”. Hvorfor er det viktig? Er det mulig å si noe kort om det?

Arbeidsmetodikken med bruk av Audacity og Photostory er meget interessant. Det at du dokumenterer sluttproduktet på nett er med å forsterker loggen din. Det å kunne se produktet og ha din beskrivelse av gjennomføring er meget bra.

Du skriver at du valgte gjenfortelling for å lærer elevene i både begynneropplæringen å kunne se sammenhengen mellom skriftlig og muntlig tekst Litt tidligere skriver du noe om at det er viktig for eleven å velge strategi. Et viktig moment som kanskje kunne gis en linje eller to til. Kjenner du for.eks. et sitat fra Kverndokken om å gi klare bestillinger. Du har vel sannsynligvis også gjort det i forhold til teksten som skulle leses, og da vil det kunne fortjene et par setninger, eller……….?

Når det gjelder ditt subjektive syn i forhold til arbeidsmåte og program er jeg helt sikker på at alle som leser på den måten jeg har lest, vil si at dette tror jeg vil kunne føre til økt læring. Jeg håper du forstetter et slikt arbeid. Det er først over tid det vil kunne vise større utslag innenfor lese og skrivetrenig, og jeg antar at det vil det kunne gjøre. Jeg tror til og med at slikt arbeid med det du kaller enkelt arbeid i Photostory, vil kunne bli mer og mer avansert etter som elevene blir eldre, også med bruk av bare Audacity og Photostory. Men variasjon kan være motiverende, og da finnes det flere alternative måter. Finn dem 

Om loggen er godkjent? Ja, selvfølgelig, men det er lov å gjøre endringer for å få den enda bedre.

Ben sa...

Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det